Vraag zoeken

Of zoek per categorie

Shuttel omgeving
Reisplanner en In de buurt
Fiets
Trein
Mobiliteitskaart
Shuttel portal
Shuttel account
Reisplanner
Privé-Fiets
OV-Fiets
Mobiliteitsapp
In de buurt
Algemene informatie trein
Algemene informatie mobiliteitskaart
  • Wat wordt verstaan onder woon-werkverkeer?

    De reis die u maakt vanuit uw huisadres (zoals geregistreerd staat in P-Direkt) naar uw standplaats (zoals geregistreerd staat in P-Direkt).

  • Mag ik gebruik maken van de ICE?

    U mag voor dienstreizen na goedkeuring van de vervoercoördinator reizen met de ICE. Omdat u met een zakelijke mobiliteitskaart reist hoeft u geen toeslag te laden en kunt u direct reizen.

  • Gebruik ‘Uitsluitend dienstreizen’ 1e klas, wat is toegestaan?

    U mag deze optie alleen gebruiken voor dienstreizen. Het is niet toegestaan de kaart voor woon-/werkverkeer te gebruiken, ook niet als er geen 1e klasse aanwezig is zoals in bus, tram of metro.

  • Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan bijvoorbeeld collega’s?

    Nee, de kaart is persoonsgebonden. U kunt deze dus niet uitlenen aan anderen.

  • Mag ik gebruik maken van de IC Direct?

    Ja, dat mag.

    Let op: Indien op het door u af te leggen traject geheel of gedeeltelijk sprake is van een toeslag moet u deze toeslag voor vertrek laden bij de speciale Intercity Direct-paal. Vervolgens kunt u gewoon normaal uitchecken bij de NS.

  • Mag ik privé reizen met de mobiliteitskaart?

    Het is niet de bedoeling dat u de kaart privé gebruikt. Mocht u per abuis de kaart toch een keer privé hebben gebruikt, dan geeft u dat aan bij uw werkgever.

  • Kan ik een OV-fiets reserveren?

    Nee, u kunt geen OV-fiets reserveren. Wel kunt u in de NS-app het aantal beschikbare OV-fietsen inzien op uw gewenste huurlocatie.

    Let op: Het getoonde beschikbaarheidscijfer kan op momenten afwijken van het werkelijke aantal beschikbare OV-fietsen. De informatie wordt iedere 15 minuten bijgewerkt en kan dus een paar minuten achterlopen.

  • Wat moet ik doen als ik pech krijg onderweg?

    Als u onderweg pech krijgt met de OV-fiets kunt u de fiets terugbrengen naar de stalling. De fiets wordt daar kosteloos gerepareerd. Als u de OV-fiets ergens anders laat repareren, worden de kosten niet vergoedt.

    Check altijd de OV-fiets als u hem ophaalt bij de stalling of het verhuurpunt. Mocht u direct na het ophalen merken dat er iets mis is met de OV-fiets, dan kunt u deze binnen 10 minuten gratis omruilen voor een andere OV-fiets.

  • Hoe werkt de ‘In de buurt’ functie in de Mobiliteitsapp?

    Druk in de Mobiliteitsapp op ‘Vervoer’ en vervolgens op ‘In de buurt.’ Hier ziet u een kaart met uw eigen locatie en alle beschikbare vervoermiddelen bij u in de buurt. Op de kaart worden opties getoond voor openbaar vervoer en voor deelvervoer. Druk op een icoontje op de kaart om meer informatie te zien over het vervoermiddel.

  • Hoe kan ik de ‘In de buurt’ functie personaliseren?

    Door middel van het filter kunt u selecteren welke vervoermiddelen wel en niet op de kaart worden getoond. Hier kunt u bijvoorbeeld de vervoermiddelen uitzetten die u niet wilt gebruiken of die niet aangeboden worden door uw werkgever. Het filter vindt u in de ‘In de buurt’ functie rechts bovenin uw scherm.

  • Welke vervoermiddelen en vervoerders zie ik in de ‘In de buurt’ functie?

    In de ‘In de buurt’ functie worden alle opties voor het openbaar vervoer getoond, net als alle deelvervoerders die Shuttel aanbiedt. Onderstaand een overzicht van ons huidige aanbod:

    • Openbaar vervoer in Nederland: trein, bus, tram en metro
    • Openbare deelfietsen: OV-fiets, Donkey Republic
    • Openbare deelauto’s: Greenwheels

     

  • Wat kan ik met de ‘In de buurt’ functie in de Mobiliteitsapp?

    Met de ‘In de buurt’ functie kunt u op een kaart zien welke vervoermiddelen er beschikbaar zijn bij u in de buurt. Op de kaart ziet u icoontjes van alle vervoermiddelen. Door hierop te drukken ziet u meer informatie over het vervoermiddel en over de beschikbaarheid daarvan. De opties die getoond worden zijn deelauto’s, deelscooters, deelfietsen en alle mogelijkheden van openbaar vervoer.

  • Wordt er privacygevoelige informatie uitgewisseld met externe partijen als ik de reisplanner gebruik?

    Nee, er wordt geen privacygevoelige informatie uitgewisseld met externe partijen. De door u ingevoerde locaties worden alleen anoniem gedeeld met onze externe mobiliteitspartner die de reisadviezen aanlevert. Pas als het reisadvies door de externe mobiliteitspartner wordt aangeleverd worden ze binnen ons systeem gekoppeld aan u als gebruiker, zodat wij het advies aan u kunnen tonen. De opgevraagde reisadviezen worden niet bewaard.

  • Wat betekenen de poppetjes bij de OV-ritten in een reisadvies?

    Met de poppetjes wordt weergegeven hoe druk de trein naar verwachting is. Er zijn 4 mogelijkheden:

    • 1 poppetje: Het is rustig in de trein
    • 2 poppetjes: Gemiddelde drukte in de trein
    • 3 poppetjes: Het is drukker in de trein
    • Geen poppetjes: Er is geen informatie over deze specifieke trein
  • Hoe wordt de geschatte verbrande Kcal van de reisadviezen berekend?

    Het geschatte aantal verbrande Kcal wordt berekend op basis van de afgelegde kilometers. Voor lopen wordt er 54 kcal/km aangehouden, voor fietsen 23 kcal/km, voor autorijden 2 kcal/km en voor motorrijden 3 kcal/km.

  • Hoe wordt de geschatte CO2-uitstoot van de reisadviezen berekend?

    De geschatte CO2-uitstoot wordt berekend op basis van de afgelegde kilometers en het gebruikte vervoermiddel. Het is een algemene berekening waarbij een gemiddelde uitstoot voor een bepaald vervoermiddel wordt gebruikt. Voor autorijden wordt bijvoorbeeld uitgegaan van 140 gram/km, voor motorrijden 81 gram/km en voor de taxi 224 gram/km. De CO2-uitstoot bij gebruik van het openbaar vervoer is per persoon 56 gram/km in de bus, 65 gram/km in de tram en metro en 28 gram/km in de trein.

  • Hoe werkt de reisplanner in de Mobiliteitsapp?

    Druk in de Mobiliteitsapp op ‘Vervoer’, dan op het groene plusje en vervolgens op ’Routeplanner’. Hier geeft u twee locaties op, inclusief een datum en tijd. De reisplanner geeft vervolgens verschillende reisopties tussen de twee gekozen locaties.

  • Hoe kan ik de reisplanner personaliseren?

    Door middel van het filter kunt u selecteren welke vervoermiddelen er wel en niet meegenomen moeten worden wanneer u iets plant. Hier kunt u bijvoorbeeld de vervoermiddelen uitzetten die u niet wilt gebruiken of die niet aangeboden worden door uw werkgever. Het filter vindt u in de reisplanner rechts bovenin uw scherm.

  • Welke vervoermiddelen en vervoerders zie ik in de reisplanner?

    Alle vervoerders die u via Shuttel kunt gebruiken vindt u terug in de reisplanner. Onderstaand een overzicht van ons huidige aanbod:

    • Eigen vervoermiddelen: lopen, fiets en auto
    • Openbaar vervoer in Nederland: trein, bus, tram en metro
    • Treinvervoer tussen Nederland en Duitsland & tussen Nederland en België
    • Internationaal treinvervoer: ICE, IC Brussel, IC Berlijn, Thalys en Eurostar
    • Openbare deelfietsen: OV-fiets, Donkey Republic
    • Openbare deelauto’s: Greenwheels
  • Wat kan ik doen met de reisplanner?

    Met de reisplanner kunt u een multimodale reis plannen, oftewel een reis met verschillende vervoermiddelen. Dit houdt in dat de reisplanner u advies geeft over hoe en met welke vervoermiddelen u uw reis kunt maken. In het advies worden naast het openbaar vervoer ook eigen vervoermiddelen meegenomen, zoals de fiets, auto of lopen. Daarnaast worden ook deelauto’s, deelscooters en deelfietsen van partijen als Donkey Republic of Greenwheels  in het advies meegenomen.

    Let op; het reisadvies houdt geen rekening met het feit of uw werkgever de specifieke vervoerders aanbiedt aan zijn/haar werknemers en of u gemachtigd bent tot het gebruik van deze diensten. Zie ook de vraag ‘Hoe kan ik de reisplanner personaliseren?’.

  • Wat kan ik met ‘CO2-uitstoot’?

    In ‘CO2 uitstoot’ ziet u hoeveel CO2 u in een bepaalde periode heeft uitgestoten met de ritten die u in deze periode maakte. Ook ziet u hier met welke vervoermiddelen de uitstoot veroorzaakt is.

  • Wat kan ik met ‘Uw resultaat?’

    In ‘Uw resultaat’ ziet u de verrekening voor een bepaalde periode. U ziet bijvoorbeeld uw bruto- en netto resultaat, maar ook hoe deze zijn opgebouwd.

  • Wat kan ik met ‘Overzicht?’

    In het overzicht ziet u uw recente ritten. U kunt het overzicht filteren op een bepaalde periode door links bovenin op het filter-icoontje te klikken. U kunt bijvoorbeeld filteren op deze maand, vorige week of op een aangepaste periode.

     

  • Wat kan ik met ‘Favorieten?’

    Hier kunt u uw favoriete adressen toevoegen. Als u regelmatig dezelde locaties gebruikt bij het plannen van een reis met de Reisplanner (middels de Mobiliteitsapp) dan hoeft u niet steeds het adres in te voeren. Log in via de portal en ga via het menu links naar ‘Favorieten’. Druk op het plusje rechts onderin het menu. Vul het adres in en geef uw favoriet een naam. Sla de favoriet op.

  • Wat kan ik met ‘Vervoermiddelen’?

    Op deze pagina kunt u de vervoermiddelen vinden waar u gebruik van mag maken.

  • Wat kan ik met ‘Kaarten en diensten?’

    Deze pagina geeft een overzicht van uw mobiliteitskaart(en) en uw actieve diensten. Hier ziet u uw huidige (actieve) kaart, beëindigde mobiliteitskaarten en welke diensten er op uw kaart staan. Ook kunt u hier nieuwe diensten aanvragen. Voor sommige diensten is goedkeuring nodig van uw werkgever.

    Als uw mobiliteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dat hier melden. Ook het beëindigen van de kaart kunt u hier regelen (overleg met uw werkgever of dit ook voor u geldt).

    Heeft u een mobiliteitskaart aangevraagd? Dan kunt u hier de voortgang bekijken.

  • Wat kan ik met het dashboard op de homepagina?

    In het dashboard op de homepagina ziet u een overzicht van de meest belangrijke functies van de portal.

  • Wat kan ik met ‘Favorieten?’

    Hier kunt u uw favoriete adressen toevoegen. Als u regelmatig dezelfde locaties gebruikt bij het plannen van een reis met de Reisplanner dan hoeft u niet steeds het adres in te voeren. Klik op ‘Meer’ rechts onderin de app en daarna drukt u op ‘Favorieten’. Door op de roze ‘+’ te drukken kunt u een nieuwe favoriet toevoegen. Geef de favoriet een naam en vul het adres in. Tenslotte drukt u op ‘opslaan’.

  • Wat kan ik met ‘Kaarten en diensten?’

    Deze pagina geeft een overzicht van uw mobiliteitskaart(en) en uw actieve diensten. Hier ziet u uw huidige (actieve) kaart, beëindigde mobiliteitskaarten en welke diensten er op uw kaart staan. Ook kunt u hier nieuwe diensten aanvragen. Voor sommige diensten is goedkeuring nodig van uw werkgever.

    Als uw mobiliteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dat hier melden. Ook het beëindigen van de kaart kunt u hier regelen (overleg met uw werkgever of dit ook voor u geldt).

    Heeft u een mobiliteitskaart aangevraagd? Dan kunt u hier de voortgang bekijken.

  • Wat kan ik met het ‘Home’ scherm?

    In het ‘Home’ scherm kunt u snel navigeren naar de ‘Reisplanner’ en ‘In de buurt’. U drukt op ‘Vervoer’ en komt bij beide functionaliteiten.

  • Wat kan ik met ‘Overzicht?’

    In het overzicht ziet u uw recente ritten. U kunt het overzicht filteren op een bepaalde periode door links bovenin op het filter-icoontje te klikken. U kunt bijvoorbeeld filteren op deze maand, vorige week of op een aangepaste periode.

  • Wat kan ik met ‘CO2-uitstoot’?

    In ‘CO2 uitstoot’ ziet u hoeveel CO2 u in een bepaalde periode heeft uitgestoten met de ritten die u in deze periode maakte. Ook ziet u hier met welke vervoermiddelen de uitstoot veroorzaakt is.

  • Wat kan ik met ‘Uw resultaat’?

    In ‘Uw resultaat’ ziet u de verrekening voor een bepaalde periode. U ziet bijvoorbeeld uw bruto- en netto resultaat, maar ook hoe deze zijn opgebouwd. U ziet ook in detail de kosten van de gemaakte ritten.

  • Mag ik ook 1e klas rijden?

    Uw mobiliteitskaart is standaard een 2e klas vervoersbewijs. Wilt u liever 1e klas reizen? Dan zijn hiervoor de volgende mogelijkheden.

    Klassewissel bij dienstreis
    Voor binnenlandse dienstreizen mag u in de trein 1e klas reizen. Het kan zijn dat uw organisatie hierover andere afspraken heeft gemaakt, bijvoorbeeld om kosten te besparen.

    U kunt via een NS-kaartautomaat een tijdelijke klassewissel naar 1e klas regelen.

    Let op! Bij de automaten van Blauwnet, Keolis en Arriva kan er alleen een permanente klassewissel worden geladen. Bij de NS kunt u ook kiezen voor een dagelijkse klassewissel.

    Standaard instellen op 1e klas
    Gebruikt u uw mobiliteitskaart uitsluitend voor dienstreizen? Dan kunt u uw kaart ook standaard laten instellen op 1e klas. Dit doet u door links in het menu te klikken op Mobiliteitskaart en vervolgens op de knop Bekijken bij uw actieve kaart. Vervolgens kunt u voor die kaart een klassewissel aanvragen.

    1e klas reizen voor woon-werkverkeer
    Voor uw woon-werkverkeer reist u 2e klas, tenzij u van uw werkgever toestemming heeft gekregen om 1e klas te reizen. Uw werkgever verleent deze toestemming alleen op grond van een aantoonbare individuele arbeidsvoorwaardelijke afspraak of medische indicatie.

    Zelf betalen
    U heeft ook de mogelijkheid om uw mobiliteitskaart op eigen kosten structureel op te waarderen naar 1e klas voor een vast woon-werktraject. In de aanvraagmodule van Shuttel kunt onder ‘Reisklasse’ aangeven dat u voor uw woon-werkverkeer 1e klas wilt reizen. Daaronder kunt u aangeven waarom u structureel 1e klas mag reizen (in dit geval geeft u aan dat u dit voor eigen rekening doet). Voor inhoudelijke informatie over opwaarderen kunt u uw werkgever raadplegen.

    1e klasse voor eigen rekening
    U betaalt zelf het prijsverschil tussen 2e klasse en 1e klasse. Per reisdag is dat gelijk aan het prijsverschil tussen een retourreis 2e klasse en een retourreis 1e klasse voor uw vaste woon-werktraject, beide met de zakelijke dalurenkorting van 15%. Dit prijsverschil kunt u zelf berekenen op NS.nl.

    Het prijsverschil betaalt u door een vaste inhouding op uw salaris in de resterende maanden van het jaar. Standaard gebeurt dit voor 2 reisdagen per week. Wilt u dit voor meer of minder reisdagen, stem dat dan af met uw manager. De inhouding regelt u met de vervoerscoördinator van uw organisatie. Die kan ook uw vragen hierover beantwoorden, Shuttel gaat niet over het beleid van de werkgever. Voor verdere informatie kunt u terecht bij uw manager of vervoerscoördinator.

     

  • Hoe kan ik restitutie aanvragen na een boete?

    Als u vergeten bent in of uit te checken ziet u in Shuttel een niet-complete rit staan, waarvoor een boetebedrag in rekening wordt gebracht. Dit bedrag kunt u terugvragen door de volgende stappen te volgen.

    U ontvangt een e-mail met de mededeling dat u vergeten bent in- of uit te checken en een onvolledige rit hebt.
    In het overzicht in uw Shuttel omgeving ziet u de onvolledige rit staan met de mededeling dat hiervoor een boete in rekening gebracht wordt.
    Voor het bedrag dat als boete in rekening is gebracht, kunt u restitutie aanvragen op uitcheckgemist.nl. Het kan vijftien dagen duren tot uw rit op deze website te zien is.
    Let op: na het aanvragen van de restitutie ontvangt u alleen het bedrag van de boete terug. Dat is dus het totale bedrag min de ritprijs.

    U haalt het terug te krijgen bedrag zelf op bij een NS-automaat of bij een OV-chipkaart servicepunt. U kunt het bedrag ook terug op uw OV-chipkaart laten storten door met deze kaart in te checken bij een metro-, tram- of treinstation.
    Na het ontvangen van de restitutie komt dit als een positieve transactie in uw overzicht te staan.

  • Wat moet ik doen met een ‘niet-complete’ rit in mijn overzicht?

    Stel: u bent vergeten uit te checken. Of u komt er bij het uitchecken achter dat u niet had ingecheckt. Of de apparatuur werkt niet naar behoren, waardoor u niet kon in- of uitchecken. Dat betekent dat van een specifieke rit slechts één ‘check-moment’ bekend is. We spreken dan van een ‘niet-complete rit’.

    Gegevens van de vervoerder
    Wat u in uw Shuttel omgeving ziet, zijn de gegevens die wij van de vervoerder ontvangen. Wij kunnen deze gegevens NIET veranderen. Wij kunnen ook niet controleren of de apparatuur op bijvoorbeeld een station correct werkt. Ook hebben wij geen invloed op het tarief dat de vervoerder in rekening brengt.

    Extra kosten
    De vervoerder brengt in dit soort situaties (ongeacht de oorzaak!) een hoger tarief in rekening, het zogenoemde ‘ingehouden instaptarief’. In uw Shuttel omgeving ziet u welke kosten de vervoerder voor de rit in rekening brengt. Uw werkgever kan ervoor kiezen het ingehouden instaptarief aan u door te berekenen.

    Vragen of opmerkingen? Bel de vervoerder!
    In uw Shuttel omgeving ziet u de gegevens die wij van de vervoerder ontvangen. Heeft u hierover vragen of opmerkingen (bijvoorbeeld omdat u zeker weet dat u wel heeft uitgecheckt), neem dan contact op met de vervoerder. Wij hebben hier helaas geen enkele invloed op.

  • Hoe kan ik inloggen in de Shuttel portal?

    U kunt bij de Shuttel portal inloggen op mijn.shuttelportal.nl Om in te kunnen loggen, heeft uw een Shuttel account nodig. Heeft u deze nog niet? Neem dan contact op met uw werkgever.

    Welke browser heb ik nodig voor de Shuttel portal?

    Shuttel werkt op vrijwel elke browser zoals Chrome, Safari en Firefox.

    Heeft u InternetExplorer (IE) op uw computer of laptop? Shuttel is geoptimaliseerd voor IE9 of hoger. Bij een verouderde versie kunt u problemen ervaren. Door in Internet Explorer rechtsboven op het tandwiel-icoon te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Over Internet Explorer’ ziet u welke versie van Internet Explorer u gebruikt.

  • Welke browser heb ik nodig voor de Shuttle portal?

    Shuttel werkt op vrijwel elke browser zoals Chrome, Safari en Firefox.

    Heeft u InternetExplorer (IE) op uw computer of laptop? Shuttel is geoptimaliseerd voor IE9 of hoger. Bij een verouderde versie kunt u problemen ervaren. Door in Internet Explorer rechtsboven op het tandwiel-icoon te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Over Internet Explorer’ ziet u welke versie van Internet Explorer u gebruikt.

  • Wat kan ik met ‘Vervoermiddelen’?

    Op deze pagina kunt u de vervoermiddelen vinden waar u gebruik van mag maken.

  • Waarom wordt bij de app om een aantal machtigingen gevraagd?

    Als u de Mobiliteitsapp op uw smartphone installeert, krijgt u bij het aanspreken van specifieke functionaliteiten de melding dat de Mobiliteitsapp toegang wil hebben tot een aantal bronnen op uw telefoon. Shuttel heeft zelf GEEN toegang tot deze bronnen; het is alleen bedoeld voor uw eigen gebruiksgemak. Eenmaal afgegeven kan de toestemming altijd ingetrokken worden in de instellingen van uw telefoon (ook bereikbaar via de instellingen in de app).

    In de buurt functionaliteit: GPS
    Dit is nodig om de GPS-functionaliteit te kunnen gebruiken wanneer u de app geopend heeft. Om te kijken wat je huidige locatie is.

  • Hoe installeer ik de Mobiliteitsapp?

    U vindt de app in Google Play voor Android en App Store voor iPhone. Klik op ‘Installeren’ en login met uw Shuttel account.

  • Wat kan ik met ‘Vervoer’?

    U kunt hier gebruik maken van de routeplanner en de ‘In de buurt’ functie. Met deze functie ziet u de beschikbare (deel)vervoermiddelen bij u in de buurt en kunt u deze reserveren. Met de routeplanner kunt u uw reis plannen tussen twee adressen. U kunt ook filteren op de vervoermiddelen die hierin worden meegenomen.

  • Welke telefoon heb ik nodig voor de Mobiliteitsapp?

    De Mobiliteitsapp is constant onder ontwikkeling om optimaal te functioneren op de drie meest recente versies van zowel iOS als Android. U kunt de Mobiliteitsapp downloaden op een iPhone met iOS  11 of hoger of een telefoon met Android versie 9 of hoger.  Deze minimale ondersteuning zal aangepast worden naarmate de versies verouderd raken. U vindt de app in Google Play en App Store.

  • Hoe wordt er met mijn gegevens omgegaan?

    Shuttel handelt volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Ga naar de online Shuttel portal en kies voor wachtwoord vergeten. Geef het e-mailadres op waarmee u bij Shuttel bekend bent. U ontvangt per e-mail een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Werkt de link niet direct? Kopieer en plak de link dan in een nieuw scherm in uw browser.

  • Hoe kom ik aan een Shuttel account?

    U wordt door uw werkgever aangemeld bij Shuttel. U krijgt vervolgens een mail van Shuttel met daarin een persoonlijke link. Hiermee activeert u uw account.

    Let op: de activatielink is 14 dagen geldig. Zorg dat u uw account binnen deze periode activeert. Werkt de link niet meer? Neem dan contact op met onze klantenservice.

    Met de inloggegevens van uw account kunt u gebruik maken van de Shuttel portal en de Mobiliteitsapp voor uw mobiele telefoon.

  • Hoe kan ik mijn persoonsgegevens wijzigen?

    Deze kunt u zelf niet wijzigen. Shuttel ontvangt deze automatisch vanuit P-direkt en verwerkt deze in de Shuttel portal. Indien er wijzigingen zijn moet u deze verwerken in P-direkt. Alleen als uw werkgever niet met P-direkt werkt kunt de gegevens in uw profiel wijzigen.

  • Hoe kan ik de fietsenstalling op een treinstation gebruiken?

    Uw mobiliteitskaart bevat het zogenoemde Stallen-op-rekening. Daarmee kunt u uw eigen fiets stallen in de bewaakte stations fietsenstallingen. Bij sommige stallingen wordt alleen uw mobiliteitskaart gescand (bij het halen en het brengen). Bij andere stallingen krijgt u ook (éénmalig) een sticker met streepjescode op uw fiets geplakt. De meeste stallingen zijn de eerste 24 uur gratis.

    Meer informatie over Stallen-op-rekening én de aangesloten stallingen kunt u vinden op de website van NS.

  • Wat moet ik doen als ik vertraging met de trein heb opgelopen?

    Heeft u vertraging opgelopen bij een NS reis, dan kunt u hier geld terugvragen.

  • Wat moet ik doen als ik vergeten ben in- of uit te checken?

    Als u vergeten bent in of uit te checken ziet u in uw Shuttel omgeving een niet-complete rit staan, waarvoor een boetebedrag in rekening wordt gebracht. Dit bedrag kunt u terugvragen door de volgende stappen te volgen.

    U ontvangt een e-mail met de mededeling dat u vergeten bent in- of uit te checken en een onvolledige rit hebt.
    In het overzicht in uw Shuttel omgeving ziet u de onvolledige rit staan met de mededeling dat hiervoor een boete in rekening gebracht wordt.
    Voor het bedrag dat als boete in rekening is gebracht, kunt u restitutie aanvragen op uitcheckgemist.nl. Het kan vijftien dagen duren tot uw rit op deze website te zien is.
    Let op: na het aanvragen van de restitutie ontvangt u alleen het bedrag van de boete terug. Dat is dus het totale bedrag min de ritprijs.

    U haalt het terug te krijgen bedrag zelf op bij een NS-automaat of bij een OV-chipkaart servicepunt. U kunt het bedrag ook terug op uw OV-chipkaart laten storten door met deze kaart in te checken bij een metro-, tram- of treinstation.
    Na het ontvangen van de restitutie komt dit als een positieve transactie in uw overzicht te staan.

  • Hoe wissel ik van 1e naar 2e klas of andersom?

    NS-klassewissel
    U kunt van klasse wisselen bij een NS-automaat op het station. Houd uw mobiliteitskaart voor de OV-chipkaartlezer en kies voor ‘Klassewissel’ op het scherm. Volg de aanwijzingen en vergeet niet in te checken met uw mobiliteitskaart voordat u instapt.

    Arriva-klassewissel
    U kunt van klasse wisselen bij een Arriva-automaat op het station. Klik op de automaat op de knop ‘Producten aankopen’. Hier kunt u kiezen voor ‘trein zakelijk 1e klas’. Vervolgens klikt u op de datum van vandaag. Tot slot klikt u op ‘producten toevoegen’ en scant u de mobiliteitskaart.

  • Wanneer verloopt mijn mobiliteitskaart?

    Uw Shuttel mobiliteitskaart is 5 jaar geldig en de einddatum kunt u op de kaart zelf vinden. Na 5 jaar krijgt u een maand voor de einddatum automatisch een nieuwe kaart opgestuurd. U hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen.

  • Wat moet ik doen als ik mijn mobiliteitskaart vergeten ben?

    Heeft u zelf reiskosten betaald, bijvoorbeeld omdat u de mobiliteitskaart was vergeten? Dan kunt deze kosten declareren bij uw werkgever. Dit doet u volgens het reguliere declaratieproces. Vergeet niet om bewijsstukken mee te sturen.

  • Hoe gebruik ik de mobiliteitskaart?

    Hoe reis ik in het OV?
    U kunt gebruik maken van de trein/tram/bus/metro van alle vervoerders met de Shuttel mobiliteitskaart. Dit doet u door in te checken aan het begin van uw reis en uit te checken aan het einde van uw reis.

    Als u van bus of tram wisselt, moet u altijd in het voertuig in- en uitchecken.

    Als u van trein of metro wisselt, moet u inchecken op het beginstation en uitchecken op het eindstation. Stapt u hierbij over naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva)? Check dan uit bij de ene vervoerder en check in bij de volgende vervoerder.

    De gemaakte OV-ritten zijn gemiddeld binnen 24-48 uur zichtbaar in uw Shuttel account.

    Moet ik zelf saldo of een abonnement op de mobiliteitskaart laden?
    Nee, het is niet nodig om zelf saldo op de mobiliteitskaart te laden. Er wordt automatisch saldo op de kaart geladen, dus u hoeft zelf niets voor te schieten. Heeft u per ongeluk toch saldo op de kaart gezet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

    Wij zijn op werkdagen bereikbaar via telefoonnummer 088 – 934 34 60 of rijksoverheid@shuttel.nl.

  • Hoe activeer ik de mobiliteitskaart?

    Nadat u de mobiliteitskaart op uw huisadres heeft ontvangen moet u deze activeren voordat u hiervan gebruik kunt maken. Volg daarvoor de onderstaande stappen.

    Stap 1

    Activeer uw mobiliteitskaart. Login in uw Shuttel omgeving en ga naar het menu ‘Kaarten en diensten’. Klik hier op de mobiliteitskaart en vervolgens op ‘Kaart activeren’. Na twee werkdagen kunt u door naar stap 2.

    Stap 2

    Haal de reisproduct(en) op. Dit zijn de reismiddelen waarvan u van uw werkgever gebruik mag maken. Ga naar een NS-kaartautomaat of een OV-chipkaart ophaalpunt. Scan de mobiliteitskaart, klik op ‘Ophalen bestellingen’ en vervolgens op ‘Akkoord’ om de producten op de kaart te zetten.

  • Hoe vraag ik de mobiliteitskaart aan?

    Zodra u uw Shuttel account heeft geactiveerd, kunt u in de Shuttel portal een mobiliteitskaart aanvragen.

    Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Kaarten en diensten’ en klik onder ‘Aan te vragen’ op de mobiliteitskaart. Vervolgens klikt u op ‘Kaart bestellen’. Een aantal persoonlijke gegevens staat al ingevuld. Deze hoeft u alleen nog maar te controleren en waar nodig aan te vullen.

    Na de aanvraag wordt de mobiliteitskaart naar uw opgegeven adres verzonden. Houd rekening met een levertijd van 5 tot 10 werkdagen.

  • Mijn mobiliteitskaart is verloren/gestolen/beschadigd

    Bij diefstal of verlies: blokkeer de kaart zo snel mogelijk! Een eenmaal geblokkeerde kaart kan NIET meer worden ge(re)activeerd. U heeft dus een nieuwe mobiliteitskaart nodig. U kunt de kaart zelf blokkeren in uw Shuttel account.

    Shuttel portal
    Ga in het linker menu naar ‘Kaarten en diensten’. Klik vervolgens onder ‘Actief’ op uw huidige mobiliteitskaart. Onderin het scherm ziet u ‘Kaart vervangen’. Selecteer deze optie. Er zal automatisch een nieuwe kaart worden aangevraagd en verstuurd naar het bij ons bekende huisadres.

    Mobiliteitsapp
    Ga naar ‘Meer’ en klik op de knop ‘Kaarten en diensten’. Daar kunt u de kaart selecteren waar het om gaat en op de knop ‘Meld als verloren/gestolen’ klikken. Er zal automatisch een nieuwe kaart worden aangevraagd en worden toegezonden naar het bij ons bekende huisadres.

    Werkt de kaart niet meer omdat deze beschadigd is of heeft uw kaart een storing? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. We helpen graag verder. Wij zijn hiervoor bereikbaar via telefoonnummer 088-934 34 60 of klantenservice@shuttel.nl.

  • Wat moet ik doen als ik verhuisd ben?

    Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door bij uw werkgever en/of P-direkt; zij zullen het nieuwe adres (via P-direkt) bij Shuttel aanleveren.

  • Mag ik mijn mobiliteitskaart ook uitlenen?

    Nee, de mobiliteitskaart is persoonsgebonden. Het is dus niet toegestaan om de mobiliteitskaart uit te lenen.

  • Waarom zie ik een bedrag als ik incheck met mijn kaart?

    OV-vervoerders in Nederland maken gebruik van een zogeheten instaptarief. Dit instaptarief kan verschillen per vervoerder. Als u incheckt, wordt het instaptarief van uw saldo afgeschreven. Dit is het bedrag wat u ziet zodra u incheckt met uw mobiliteitskaart.

    Bij het uitchecken wordt het tarief voor de reis berekend en de rest van het bedrag teruggestort op uw kaart. U ziet bij het uitchecken het bedrag wat u betaald heeft en het bedrag wat nog op uw mobiliteitskaart staat.

  • Kan ik de mobiliteitskaart naar een adres buiten Nederland laten sturen?

    Ja dat kan. Wij versturen de mobiliteitskaart naar het (huis)adres dat bij ons bekend is, als dit adres zich in een van de volgende landen bevindt:

    -Nederland
    -België
    -Duitsland
    -Luxemburg
    -Spanje
    -Frankrijk
    -Oostenrijk

  • Hoe lang mag ik mijn fiets stallen in de beveiligde fietsenstallingen?

    U mag uw fiets maximaal 28 dagen aaneengesloten in een beveiligde fietsenstalling op het station laten staan.

  • Hoe kan ik een OV-fiets huren?

    U kunt met uw mobiliteitskaart een OV-fiets huren, bijvoorbeeld voor het laatste stukje van uw reis. U mag een OV-fiets altijd gebruiken voor dienstreizen. U hoeft bij de fietsenstalling alleen uw mobiliteitskaart te laten scannen door een medewerker en u kunt vervolgens direct wegrijden. De rit kunt u later terugzien in uw Shuttel account.

    Bij een onbemande stalling scant u uw mobiliteitskaart bij de poortjes om binnen te komen. Scan de mobiliteitskaart bij de automaat en selecteer een OV-fiets. Vervolgens gaat er een sleutelkast open en kunt u de sleutel van de geselecteerde fiets meenemen.

    Op sommige locaties kunt u ook een e-bike huren. Voorwaarden voor het huren en de kosten van een reguliere OV-fiets en een OV-ebike verschillen. Zie hiervoor de voorwaarden op de NS-site.

    Let op: OV-fiets hanteert extra toeslagen in de volgende gevallen:

    Na 72 uur betaalt u extra toeslag per 24 uur
    U betaalt extra toeslag na het inleveren van de OV-fiets op een andere locatie
    Na het niet inleveren van de fiets na 21 dagen
    Meer informatie over de OV-fiets en over de hoogte van de toeslagen vindt u op de website www.ov-fiets.nl.

Heeft u vragen over de OV-regeling van Rijksoverheid, dan kunt u contact opnemen met de vervoercoördinator.

Voor vragen over het gebruik van Shuttel kunt u contact opnemen met de Shuttel-klantenservice. Wij zijn bereikbaar via telefoonnummer 088-934 34 60 of rijksoverheid@shuttel.nl